Nagyvarad.Net
23°C




időjárás Nagyváradon

Bejelentkezés

E-mail cim


Jelszó



Még nem regisztráltál?
Regisztráció

Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
Felhasználók
· Online vendégek: 6

· Online tagok: 0

· Regisztráltak: 1,044
· Legújabb tag: Andris74
A só-mítosz és a valóság

Sósak vagyunk!
Az emberi szervezet átlagosan 250 g sót tartalmaz. Nagy melegben több liter vizet is veszíthetünk, s minden literrel 1-2 g sót is kiizzadunk.

A só és a tudomány
Korunk orvostudománya az embert bonyolult szerkezetnek tekinti, amelynek titkait állatkísérletekkel meg lehet fejteni. Ehhez nyulakat, patkányokat, majmokat használnak. Bár minden emlősállat működése nagyjából hasonló, éppen a finom működésekben rejlenek jelentős eltérések. Ráadásul maga az emberi faj sem annyira egységes, mint azt gondolnánk. Előtörténetünk fényében naivitás állatkísérletek alapján a magas vérnyomásért a túlzott sófogyasztást okolni.
A magas vérnyomás sóhipotézisét megalapozó kísérletekben például nagy mennyiségű sót adtak patkányoknak, majd kimutatták a vérnyomás növekedését. Ám a patkány nem ember, ráadásul bundás állat, nem verejtékezik, és még sorolhatnánk a különbségeket. Végeztek vizsgálatokat majmokkal is, mondván, hogy 98,6%-ban génrokonok vagyunk, s a sok só majmoknál is magas vérnyomást okozott. Csakhogy a majmok, szemben emberelődeinkkel, sohasem fogyasztottak tengeri élőlényeket, továbbá bundás állatok, nem úgy izzadnak, mint az ember. Egészséges embereken végzett vizsgálatok, melyekben infúzióval nagy mennyiségű só bevitelével vérnyomás-emelkedést lehetett kiváltani, látszólag ugyanezt igazolták. Kiderült azonban, hogy ha nem két hétig folytatták volna a kísérleteket, hanem huzamosabb ideig, a kísérleti személyek szervezete alkalmazkodott volna a nagy sóterheléshez is. Más vizsgálatok azt bizonygatták, hogy a sok sót fogyasztók közt gyakoribb a magas vérnyomás. Kiderült azonban, hogy a stressz hatására ugrásszerűen megnő a sószükséglet – na meg egyesek vérnyomása is.
JÓL TUDJUK! Az esszenciális magas vérnyomás oka a stressz!
Mindezekből a kérdéses vizsgálatokból lassan mégis kialakult az a dogma, hogy a sok só fogyasztása felelős többek közt a magas vérnyomásért, és ha népességszinten közegészségügyi intézkedésekkel sikerülne visszaszorítani a sófogyasztást – hirdették a sóhipotézis hívők –, jelentősen csökkenne a szív- és érrendszeri eredetű halálozás.

A só szükséges
Naponta táplálékunkkal 10-15 g sót fogyasztunk. Napi 3 g-nál kevesebb sófogyasztás előbb-utóbb sóhiányhoz, fokozott vízürítéshez, majd kiszáradáshoz vezet.

Érdekes eredmények
2004-ben a Chicagói Egyetem genetikai kutatócsoportja bizonyította, hogy a fokozott sóvisszatartásért felelős gén igen aktív típusa jellemző az Egyenlítőhöz közel élő népek körében, majd az Egyenlítőtől távolodva egyre elterjedtebb egy olyan mutáció, amely már „hibás”, vagyis nem szolgálja a sóvisszatartást. Az Egyenlítő vidékén élők körében ez az inaktív gén mindössze 6%-ban fordul elő, Kelet-Ázsiában már az emberek 55%-ában, a japánok körében 77%-os elterjedtséget mutat, és az népeknél körében az arány 80–95%-os. A vizsgálatból érthetővé vált, miért érzékeny a sóra pl. az afrikai amerikaiak vérnyomása.

Ártalmas-e a sok só?
1984-ben az INTERSALT-vizsgálat keretében a világ 52 népcsoportjánál vizsgálták a napi sófogyasztás és a vérnyomás kapcsolatát, s még az igen sok sót fogyasztóknál sem találtak összefüggést.

    * Hugh Tunstall-Pedoe és munkatársai 10 000 embert követtek 7 éven át, és eredményük szerint a sófogyasztás mindennemű – így a szív- és érrendszeri eredetű halálozással szemben is –, védőfaktornak bizonyult.

    * Michael H. Alderman 1998-ban 21 000 ember ötéves sófogyasztását és halálozását elemezve kimutatta, hogy minél kevesebb sót fogyasztott valaki, annál nagyobb volt az esélye a halálra. Külön elemezte a szív- és érrendszeri betegségekből származó halálozást, és itt is ugyanazt kapta: a csökkent sófogyasztás fokozza a szívhalál valószínűségét.

    * Jaakko Tuomilehto és munkatársai – a finnek nagyon sok sót fogyasztanak – 2001-ben közölték 13 éves követéses vizsgálatukat, melyben 2300 finn férfit és nőt vizsgáltak, és a sófogyasztás nem, csak az elhízás jelentett kockázatot a szívhalálra.

    * David A. McCarron egy amerikai táplálkozástudományi lapban megjelent összefoglalóját így indította: „Régóta tartja magát a feltevés, hogy a só a magas vérnyomást okozó táplálkozási mumus... de ezt a hipotézist teljes mértékben sohasem igazolták sem a kutatók, sem az adatok.” Majd: „Bizonyító tények hiányában is széles körben elterjedt hiedelemmé, ill. szélsőséges ortodox tanná vált.”


Mi a helyzet a vérnyomással?
Minden magas vérnyomásban szenvedő betegnek elsőként ajánlják, hogy csökkentse a sófogyasztását.
Lee Hooper és munkatársai 2002-ben 11 hosszú távú sócsökkentő vizsgálatot elemeztek. Eredményük szerint a szisztolés vérnyomás átlagosan 1, a diasztolés pedig 0,6 Hgmm-rel csökkent. A hatás jelentéktelen!
Nem meglepő hát, hogy Shigeki Yamada és munkatársai 2003-ban azt közölték, 109 ezer ember 10 éves követése során a sófogyasztás és az agyvérzés közt nem találtak kapcsolatot.
Természetesen akad, akinek árt a túlzott sófogyasztás. Mint a genetikai vizsgálatok is mutatják, északra haladva egyre csökken, de nem tűnik el teljesen a fokozott sóvisszatartásért felelős gén. Aki ilyen génnel bír, esetleg vesebeteg, vagy más okból csökkent a sókiválasztása, jól teszi, ha korlátozza sófogyasztását.
De egészséges embereknél a sóbevitel csökkentése – úgy tűnik – több kockázattal, mint előnnyel jár.

Kismamák, figyelem!
Gyakori tanács terhes nőknek, hogy csökkentsék sófogyasztásukat. Az Amerikai Szülészek és Nőgyógyászok Kollégiuma nem javasolja a sócsökkentést, mert haszontalannak és veszélyesnek ítéli. A terhességi magas vérnyomás evolúciós „termék”, a magzat jobb vérellátását szolgálja, és kezelése csak súlyos esetben indokolt!

A só, a gyomorfekély és a gyomorrák
A gyomorfekélyt majd a gyomorrákot előidéző állapot az átlagosnál előbb alakulhat ki a nagyobb mennyiségű sót fogyasztók körében, amennyiben eredetileg a Helicobacter pylori nevű baktérium okozta panaszukat – olvasható az Amerikai Mikrobiológiai Társaság honlapján. Hanan Gancz és munkatársainak az élő szervezeten kívül (in vitro) végzett legújabb vizsgálatai szerint egyértelmű összefüggés van a H. pylori aktivitása és az étrend magas sótartalma között. A kérdés régóta kutatott. Shoichiro Tsugane és Shizuka Sasazuki Gastric Cancer szakfolyóiratban 2007-ben megjelent összefoglalójuk szerint azonban ez a sok sóval tartósított húst, zöldséget fogyasztókra érvényes.

Szendi Gábor
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Cikkek e kategóriában
Reklám